• Skills4future
  • COMPASS
  • MHELM
  • RESTART
  • PBLMD
  • EUniAM
  • SUCSID

Skills4future – “Developing and improving the STEAM skills of students and teachers for curriculum innovation and sustainable development of higher education institutions and local businesses

Erasmus+ Programme 2021-2027
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici Consolidarea capacităților în învățământul superior
Numar de referință: ERASMUS-EDU-2022-CBHE-STRAND-2 -101081787
Titlu: “Dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților STEAM ale studenților și profesorilor pentru inovarea curriculară și dezvoltarea durabilă a instituțiilor de învățământ superior și a întreprinderilor locale”
Perioada proiectului: 01.01.2023-31.12.2025

Pagină webASEM – Skills4future
Proiectul Skills4future este un răspuns la Agenda 2030 pentru dezvoltarea durabilă, fiind orientat spre implementarea schimbărilor transformaționale și promovarea reformelor instituționale în instituțiile de învățământ superior din Republica Moldova.

Obiectivul general al proiectului constă în modernizarea curriculum pentru studenții specialității „Business și administrare”, ciclul I licență  prin integrarea competențelor STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) în mai multe aspecte: Economic, Ambiental și Social.

Obiectivele specifice sunt:

OB1: Îmbunătățirea programelor de licență existente în Business și Administrare și introducerea
elemente inovatoare de abilități STEAM, prin implicarea activă a studenților, profesorilor și părților interesate locali;

OB2: Consolidarea potențialului de inovare al instituțiilor de învățământ superior din Moldova prin instituționalizarea curriculum-ului inovator STEAM în Business și Administrare, permițând implicarea întreprinderilor în predare și cercetare, inovarea stagiilor în cadrul întreprinderilor locale, dezvoltarea durabilă și sporirea impactului social al intervenției;

OB3: Consolidarea capacității instituționale a instituțiilor de învățământ superior din Moldova și transferul de cunoștințe pentru inovare și dezvoltare durabilă, care să permită reforme instituționale, crearea de rețele în cercetare și mediul academic și modernizarea sistemelor de guvernanță universitară;

OB4: Implicarea în promovarea inovației curriculare și a educației abilităților STEAM prin alimentarea afacerilor locale, a pieței muncii, a cercetării și a comunității cu cunoștințe și practici antreprenoriale pentru a stimula inovarea și dezvoltarea durabilă;

Rezultate:

  1. 5 cursuri universitare modernizate;
  2. Un șir de evenimente si inclusiv sesiuni de formare organizate;
  3. Centru „STEAM Inovation” creat;

Centru „STEAM Inovation” ASEM;

Bugetul total al proiectului – 719 689.05 EUR

Denumirea proiectuluiTowards European university lifelong learning model in Moldova (COMPASS)
Numarul proiectului: 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare:  Academia de Studii Economice din Moldova
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Site oficialhttp://compass-project.md/
Pagină webhttps://bri.ase.md/towards-european-university-lifelong-learning-model-in-moldova-compass/
Durată: 2018 – 2021

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Promovarea si consolidarea culturii LLL (Life Long Learning) în Moldova și consolidarea consensului național al actorilor cheie cu privire la problemele de dezvoltare până în Noiembrie 2021;
  • Dezvoltarea și promovarea unui cadru legislativ național și stimularea schimbărilor de reglementare în domeniul LLL în Moldova până în Noiembrie 2020;
  • Creșterea funcției de integrare a universității în Moldova prin dezvoltarea strategiilor integrate universitare de LLL până în Noiembrie 2020;
  • Sporirea capacităților instituționale ale universității în Moldova pentru implementarea eficientă a reformei LLL până în Noiembrie 2021.

Denumirea proiectuluiMoldova Higher Education Leadership and Management (MHELM)
Numarul proiectului: 609656-EPP-1-2019-1-MDEPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare: Universitatea Tehnică a Moldovei
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Ala COTELNIC
Site oficialhttp://www.mhelm.utm.md/
Pagină webhttps://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm/
Durată: 2019 – 2022

Obiectiv major:

Consolidarea guvernanței, a planificării strategice și a  managementului în universitățile din Moldova, pentru a sprijini reforma sectorului prin creșterea capacității de conducere și a capacității de gestionare.

Obiective specifice
  • Identificarea unde se pot aplica cele mai bune practici din universitățile partenere ale UE în ceea ce privește proiectarea și livrarea programelor de dezvoltare profesională pentru a crește capacitatea de conducere și de gestionare a universităților moldovenești;
  • Elaborarea unui program de instruire destinat dezvoltării managementului învățământului superior, axat pe guvernare, planificare strategică și management, adecvat pentru livrarea în universitățile din Republica Moldova.
  • Instruirea personalului universităților din Moldova în vederea livrării programului destinat dezvoltării managementului și leadershipului;
  • Crearea unei infrastructuri care să sprijine și să susțină programul de dezvoltare a leadershipului și managementului;
  • Pilotarea și implementarea ulterioară a noului program de dezvoltare a leadershipului și managementului în universitățile din Moldova;
  • Diseminarea informației despre noul program și constatările pentru învățământul superior din Republica Moldova.

Denumirea proiectuluiReinforce entrepreneurial and digital skills of students and teachers to enhance the modernization of higher education in Moldova (RESTART)
Numarul proiectului: 585353-EPP-1-2017-1-RO-EPPKA2-CBHE-JP
Instituție de coordonare:  Universitatea Politehnica din București,
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Site oficialhttp://www.restart-eu.upb.ro/
Pagină webhttps://bri.ase.md/reinforce-entrepreneurial-and-digital-skills-of-students-and-teachers-to-enhance-the-modernization-of-higher-education-in-moldova-restart/
Durată: 2017 – 2021

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Evaluarea nevoilor în educația antreprenorială și digitală ale studenților, profesorilor și întreprinderilor locale de afaceri, cercetare și societate civilă.
  • Modernizarea educației antreprenoriale în cinci universități din Moldova, în conformitate cu cele mai bune practici ale Uniunii Europene, prin captarea așteptărilor pieței locale și valorificarea metodei TIC, a activităților de predare și învățare combinate.
  • Extinderea potențialului educației inovatoare și actualizate, bazate pe instituționalizarea curriculum-ului antreprenorial din universitățile partenere din nordul, centrul și sudul țării.
  • Folosirea schimburilor transnaționale de cunoștințe și promovarea co-creării de cunoștințe antreprenoriale pentru a stimula inovația și stimularea pieței afacerilor locale din partea nordică, centrală și sudică a țării.

Denumirea proiectuluiIntroducing Problem Based Learning in Moldova: Toward Enhancing Students’ Competitiveness and Employability (PBLMD)
Numarul proiectului: 561884-EPP-1-2015-1-DKEPPKA2-CBHE-JP

Instituție de coordonare: Universitatea Aalborg
Coordonator Intituțional ASEM:  Dr. Ala COTELNIC
Pagina webwww.pblmd.aau.dk

Durata: 2015 – 2019 

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Elaborarea, testarea și implementarea curriculumului pentru 6 programe de studii (ASEM – programul de studii Business și Administrare) în baza metodologiilor de predare noi, inclusiv a metodologiei învățării bazate pe probleme (PBL), învățării bazate pe întrebări (EBL) și simulări la 6 universități din Moldova;
  • Instruirea personalului academic și managementului universitar în domeniul metodologiilor PBL și EBL, abordării rezultatelor învățării și a practicilor bazate pe TIC;
  • Asigurarea implicării părților interesate din sector, industrie și piața forței de muncă
  • Exploatarea capacităților noilor metodologii cu privire la atragerea și menținerea studenților defavorizați din familii fără studii academice;
  • Diseminarea rezultatelor proiectului și utilizarea noilor abordări pedagogice în procesul de modernizare a programelor de studii ulterioare;
  • Asigurarea durabilității metodologiei PBL pentru dezvoltarea strategică a universităților și actualizarea continuă a competențelor personalului;

Denumirea proiectuluiEnhancing University Autonomy in Moldova (EUniAM)
Numarul proiectului: 530740-TEMPUS-1-2012-1-DK-TEMPUS-SMGR

Instituție de coordonare: Universitatea Aalborg
Coordonator Intituțional ASEM:  Dr. Ala COTELNIC
Pagina webhttp://www.euniam.aau.dk/euniam/

Durata: 2012 – 2015 

 

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Lansarea propunerilor legislative privind autonomia academică, organizatorică, financiară şi de personal prin: i) elaborarea metodologiei de colectare, analiză şi interpretare a datelor colectate, ii) propunerea cadrului autonomiei universitare pentru Moldova; iii) efectuarea audierilor publice privind cadrul propus;
  • Instruirea personalului administrativ din universitățile partenere în domeniul autonomiei universitare;
  • Optimizarea/ reorganizarea internă a universităţilor partenere;
  • Actualizarea documentului Charta universitară a instituțiilor de învăţământ superior, incluzând componenta de autonomie universitară;
  • Participarea la elaborarea Codului Educaţiei (componentele ce ţin de autonomia universitară);
  • Instituirea Consiliului Ştiinţific drept un nou organ de guvernare în universităţi

Denumirea proiectuluiInter-university Start-up centers for students’ innovations development & promotion  (SUCSID)
Numarul proiectului: 530349-TEMPUS-1-2012-1-FR-TEMPUS-JPHES

Instituție de coordonare: Universitatea Montpellier 2, Franța
Coordonator Intituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Pagina webhttp://sucsid.competence.in.ua/

Durata: 2012 – 2015 

 

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Crearea Centrului Regional Start-up la ASEM şi a Centrului de iniţiativă pentru tineret la Universitatea de Stat din Comrat;
  • Elaborarea a 5 cursuri online în 3 limbi, adaptate la necesitățile locale şi plasarea lor pe platforma MOODLE;
  • Instituirea unei reţele interactive informațional analitică internaţională pentru proiecte inovaţionale;
  • Crearea portalului web de comunicare pentru Centrele de Start-up şi e-platformă pentru învăţământul la distanţă;
  • Organizarea testelor Start-up pentru evaluarea ideilor inovaţionale de business în cadrul universităţilor