Erasmus+ Programme 2021-2027
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici Consolidarea capacităților în învățământul superior
Numar de referință: ERASMUS-EDU-2022-CBHE-STRAND-2 -101081787
Titlu: “Dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților STEAM ale studenților și profesorilor pentru inovarea curriculară și dezvoltarea durabilă a instituțiilor de învățământ superior și a întreprinderilor locale”
Perioada proiectului: 01.01.2023-31.12.2025
Participanți implicați din partea departamentului: Covas L. (manager proiect), Cotelnic A., Călugareanu I., Solcan A., Stihi L., Șavga Gh., Dorogaia I., Țurcanu Gh., Portarescu S., Negru I., Serduni S., Șendrea M., Gușuvati A., Hăbășescu M., Iordachi S., Țîmbaliuc N.
Pagină web: ASEM – Skills4future
Proiectul Skills4future este un răspuns la Agenda 2030 pentru dezvoltarea durabilă, fiind orientat spre implementarea schimbărilor transformaționale și promovarea reformelor instituționale în instituțiile de învățământ superior din Republica Moldova.
Obiectivul general al proiectului constă în modernizarea curriculum pentru studenții specialității „Business și administrare”, ciclul I licență prin integrarea competențelor STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) în mai multe aspecte: Economic, Ambiental și Social.
Obiectivele specifice sunt:
OB1: Îmbunătățirea programelor de licență existente în Business și Administrare și introducerea
elemente inovatoare de abilități STEAM, prin implicarea activă a studenților, profesorilor și părților interesate locali;
OB2: Consolidarea potențialului de inovare al instituțiilor de învățământ superior din Moldova prin instituționalizarea curriculum-ului inovator STEAM în Business și Administrare, permițând implicarea întreprinderilor în predare și cercetare, inovarea stagiilor în cadrul întreprinderilor locale, dezvoltarea durabilă și sporirea impactului social al intervenției;
OB3: Consolidarea capacității instituționale a instituțiilor de învățământ superior din Moldova și transferul de cunoștințe pentru inovare și dezvoltare durabilă, care să permită reforme instituționale, crearea de rețele în cercetare și mediul academic și modernizarea sistemelor de guvernanță universitară;
OB4: Implicarea în promovarea inovației curriculare și a educației abilităților STEAM prin alimentarea afacerilor locale, a pieței muncii, a cercetării și a comunității cu cunoștințe și practici antreprenoriale pentru a stimula inovarea și dezvoltarea durabilă;
Rezultate:
Centru „STEAM Inovation” ASEM;
Bugetul total al proiectului – 719 689.05 EUR
UPGRADE – “Enhancing Graduates’ Employability Tracking in Moldova”
Erasmus+ Programme 2021-2027
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici
Consolidarea capacităților în învățământul superior
Numar de referință: 101129166
Titlu: “Consolidarea monitorizării gradului de angajabilitate a absolvenților în Moldova”
Perioada proiectului: 01/11/2023 – 31/10/2026
Participanți implicați din partea departamentului: Negru I., Stoian E..
Context:
Unul dintre indicatorii importanți care caracterizează calitatea programelor de studii din învățământul superior (ÎS) este cererea absolvenților de pe piața muncii, care poate fi urmărită prin analiza angajării acestora. Autoritățile Republicii Moldova au formulat monitorizarea capacității de angajabilitate a absolvenților ca prioritate urgentă pentru perioada următoare.
Proiectul UPGRADE este o abordare de jos în sus, care se începe de la absolvenți și universitatea acesteia, pentru modernizarea și dezvoltarea sectorului învățământului superior în cadrul societății, consolidarea relațiilor dintre universități, factorii de decizie și întreprinderi și îmbunătățirea, la rândul lor, a calității învățământ superior.
Obiectivul principal al proiectului UPGRADE este de a consolida monitorizarea capacității de angajabilitate a absolvenților de instituții de învățămînt superior din Moldova. Proiectul UPGRADE are în vedere elaborarea primului studiu pilot de angajare a absolvenților și realizarea primului raport privind capacitatea de angajare a absolvenților.
Experiența partenerilor UE va fi transferată și practica altor țări UE va fi cercetată în vederea elaborării unui studiu pilot de angajabilitate care va fi în conformitate cu standardele UE. Rezultatele raportului vor fi încărcate pe un portal național online pentru monitorizarea capacității de angajabilitate a absolvenților. Proiectul UPGRADE va consolida capacitățile instituțiilor de învățământ superior de a-și urmări absolvenții.
Obiectivele specifice sunt:
OB1: De a promova monitorizarea gradului de angajabilitate a absolvenților IÎS si construirea consensului național în Moldova între principalele părți interesate implicate;
OB2: De a imbunătăți și avansa cadrul legislativ și normativ privind angajabilitatea absolvenților IÎS la nivel național si instituțional în Moldova;
OB3: De a consolida capacitatea umană a Ministerului Educației si Cercetarii al Republicii Moldova si a IÎS din Moldova de a monitoriza angajabilitatea absolvenților;
OB4: De a consolida capacitatea personalului IÎS din Republica Moldova de a elabora si realiza studiul de angajabilitate ale absolventilor, de a furniza servicii eficiente de orientare in cariera si de a promova inserția profesională a studenților și absolvenților pe piața muncii;
Rezultatele preconizate:
Bugetul total al proiectului – 962 909.00 EUR
În cadrul proiectului ERASMUS+ „Integrarea Învățământului Dual Superior în Moldova și Ucraina – COOPERA” (Număr de referință: 617490-EPP-1-2020-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP), la 23 noiembrie 2023, la sediul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), a avut loc a treia atelier de lucru cu experți dedicat învățământului dual superior.
Evenimentul a început cu un discurs de bun venit din partea Secretarului General al Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova și doamnei Olesea SIRBU, Vice-rector pentru Relații Internaționale și Proiecte Europene la ASEM și coordonatoarea grantului COOPERA, care au evidențiat importanța învățământului dual superior.
Participanți implicați din partea departamentului: Covas L. (manager proiect), Solcan A., Stihi L., Șavga Gh., Dorogaia I., Țurcanu Gh., Portarescu S. etc.
Evenimentul s-a desfășurat în format fizic și a inclus un număr de prezentări și discuții, concentrate pe următoarele teme:
1. Reglementările privind învățământul dual superior în Republica Moldova, susținută de doamna Ala LUCA, consultant principal, Direcția Politicii în domeniul învățământului superior, Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, care a prezentat Strategia de Dezvoltare „Educație 2030” și Conceptul de Învățământ Dual în domeniul Științelor Educaționale.
2. Implicarea companiilor în promovarea învățământului dual și atragerea candidaților, susținută de doamna Ludmila STIHI, expertă în Educație și Formare Profesională, GIZ Moldova. Au fost menționate factorii care motivează companiile să participe în sistemul de învățământ dual, colaborarea dintre agenții economici și instituțiile de învățământ superior, modul în care companiile sunt implicate în atragerea candidaților, etc.
3. Descrierea modelului de învățământ dual la Universitatea din Lleida (UdL), prezentată de domnul Ferran BADIA, Vice-Rector, UdL, și Magda VALLS, Decan al UdL.
4. Principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual în cadrul ASEM, în parteneriat cu Moldova Agroindbank (MAIB), susținute de doamna Diana POPA, specialist în resurse umane, MAIB, și Ionela DAŞCHEVICI, studentă la ASEM, care au formulat sugestii constructive pentru eficientizarea procesului de învățare.
5. Principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual la ULIM, prezentate de doamna Natalia SPINU, director al Institutului European de Studii Politice din Moldova, și Luminița MIRO, studentă la ULIM.
6. Principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual la UTM din perspectiva personalului didactic, prezentate de doamna Viorica SUDACEVSCHI, Șef al Departamentului de Știința Calculatoarelor și Ingineria Sistemelor, UTM.
A doua parte a atelierului a inclus prezentări referitoare la principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual în cadrul universităților din Ucraina:
1. Universitatea de Stat „Universitatea Națională Ujgorod”, Ucraina, prezentată de Tetyana BUTURLAKINA, coordonatoare instituțională COOPERA la UzhNU, Ucraina;
2. Universitatea KROK, Ucraina, prezentată de Andrii LOTARIEV, coordonator instituțional COOPERA la KROK, Ucraina;
3. Universitatea Națională „V. N. Karazin” din Harkov, Ucraina, prezentată de Yuliia KVITKA, coordonatoare instituțională COOPERA la KKNU, Ucraina;
4. Universitatea Națională de Economie din Odesa, Ucraina, prezentată de Oleksandr LITVINOV, Vice-rector pentru Cercetare, ONEU, Ucraina.
În același timp, în cadrul evenimentului s-a realizat o sinergie cu proiectul Erasmus+ CBHE „UPGRADE – Îmbunătățirea Urmaririi Angajabilității Absolvenților în Moldova” (Număr de referință: 101129166), care a început la 1 noiembrie 2023, iar participanții au avut ocazia să afle despre obiectivele și activitățile planificate în cadrul proiectului.
Atelierul s-a încheiat cu sesiunea de întrebări și răspunsuri, formularea concluziilor și planificarea următoarelor acțiuni în cadrul proiectului ERASMUS+, COOPERA.
Pentru a afla mai multe, vă rugăm să consultați PROGRAMUL evenimentului.
Denumirea proiectului: Towards European university lifelong learning model in Moldova (COMPASS)
Numarul proiectului: 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare: Academia de Studii Economice din Moldova
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Site oficial: http://compass-project.md/
Pagină web: https://bri.ase.md/towards-european-university-lifelong-learning-model-in-moldova-compass/
Durată: 2018 – 2021
Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A., Portarescu S., Braguța A., Șavga Gh., Solcan A., Stihi L., Dorogaia I., Covaș L.
Denumirea proiectului: Moldova Higher Education Leadership and Management (MHELM)
Numarul proiectului: 609656-EPP-1-2019-1-MDEPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare: Universitatea Tehnică a Moldovei
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Ala COTELNIC
Site oficial: http://www.mhelm.utm.md/
Pagină web: https://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm/
Durată: 2019 – 2022
Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Solcan A., Dorogaia I., Portarescu S., Braguța A., Galanton N.
Consolidarea guvernanței, a planificării strategice și a managementului în universitățile din Moldova, pentru a sprijini reforma sectorului prin creșterea capacității de conducere și a capacității de gestionare.
Denumirea proiectului: Reinforce entrepreneurial and digital skills of students and teachers to enhance the modernization of higher education in Moldova (RESTART)
Numarul proiectului: 585353-EPP-1-2017-1-RO-EPPKA2-CBHE-JP
Instituție de coordonare: Universitatea Politehnica din București,
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Site oficial: http://www.restart-eu.upb.ro/
Pagină web: https://bri.ase.md/reinforce-entrepreneurial-and-digital-skills-of-students-and-teachers-to-enhance-the-modernization-of-higher-education-in-moldova-restart/
Durată: 2017 – 2021
Participanți implicați din partea departamentului: Covas L.(manager proiect), Solcan A., Țurcanu Gh., Portarescu S., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Șavga G., Serduni S., Negru I.
Denumirea proiectului: Introducing Problem Based Learning in Moldova: Toward Enhancing Students’ Competitiveness and Employability (PBLMD)
Numarul proiectului: 561884-EPP-1-2015-1-DKEPPKA2-CBHE-JP
Instituție de coordonare: Universitatea Aalborg
Coordonator Intituțional ASEM: Dr. Ala COTELNIC
Pagina web: www.pblmd.aau.dk
Durata: 2015 – 2019
Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Covas L., Solcan A., Țurcanu Gh., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Țîmbaliuc N.
Denumirea proiectului: Enhancing University Autonomy in Moldova (EUniAM)
Numarul proiectului: 530740-TEMPUS-1-2012-1-DK-TEMPUS-SMGR
Instituție de coordonare: Universitatea Aalborg
Coordonator Intituțional ASEM: Dr. Ala COTELNIC
Pagina web: http://www.euniam.aau.dk/euniam/
Durata: 2012 – 2015
Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Covas L., Solcan A., Țurcanu Gh., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Țîmbaliuc N.
Denumirea proiectului: Inter-university Start-up centers for students’ innovations development & promotion (SUCSID)
Numarul proiectului: 530349-TEMPUS-1-2012-1-FR-TEMPUS-JPHES
Instituție de coordonare: Universitatea Montpellier 2, Franța
Coordonator Intituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Pagina web: http://sucsid.competence.in.ua/
Durata: 2012 – 2015
Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Covas L., Solcan A., Țurcanu Gh., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Țîmbaliuc N.
Obiectivele specifice ale proiectului