Proiecte Erasmus +

  • Skills4future
  • UPGRADE
  • COOPERA
  • COMPASS
  • MHELM
  • RESTART
  • PBLMD
  • EUniAM
  • SUCSID

Skills4future – “Developing and improving the STEAM skills of students and teachers for curriculum innovation and sustainable development of higher education institutions and local businesses

Erasmus+ Programme 2021-2027
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici Consolidarea capacităților în învățământul superior
Numar de referință: ERASMUS-EDU-2022-CBHE-STRAND-2 -101081787
Titlu: “Dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților STEAM ale studenților și profesorilor pentru inovarea curriculară și dezvoltarea durabilă a instituțiilor de învățământ superior și a întreprinderilor locale”
Perioada proiectului: 01.01.2023-31.12.2025

Participanți implicați din partea departamentului: Covas L. (manager proiect), Cotelnic A., Călugareanu I., Solcan A., Stihi L., Șavga Gh., Dorogaia I., Țurcanu Gh., Portarescu S., Negru I., Serduni S., Șendrea M., Gușuvati A., Hăbășescu M., Iordachi S., Țîmbaliuc N.

Pagină webASEM – Skills4future
Proiectul Skills4future este un răspuns la Agenda 2030 pentru dezvoltarea durabilă, fiind orientat spre implementarea schimbărilor transformaționale și promovarea reformelor instituționale în instituțiile de învățământ superior din Republica Moldova.

Obiectivul general al proiectului constă în modernizarea curriculum pentru studenții specialității „Business și administrare”, ciclul I licență  prin integrarea competențelor STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) în mai multe aspecte: Economic, Ambiental și Social.

Obiectivele specifice sunt:

OB1: Îmbunătățirea programelor de licență existente în Business și Administrare și introducerea
elemente inovatoare de abilități STEAM, prin implicarea activă a studenților, profesorilor și părților interesate locali;

OB2: Consolidarea potențialului de inovare al instituțiilor de învățământ superior din Moldova prin instituționalizarea curriculum-ului inovator STEAM în Business și Administrare, permițând implicarea întreprinderilor în predare și cercetare, inovarea stagiilor în cadrul întreprinderilor locale, dezvoltarea durabilă și sporirea impactului social al intervenției;

OB3: Consolidarea capacității instituționale a instituțiilor de învățământ superior din Moldova și transferul de cunoștințe pentru inovare și dezvoltare durabilă, care să permită reforme instituționale, crearea de rețele în cercetare și mediul academic și modernizarea sistemelor de guvernanță universitară;

OB4: Implicarea în promovarea inovației curriculare și a educației abilităților STEAM prin alimentarea afacerilor locale, a pieței muncii, a cercetării și a comunității cu cunoștințe și practici antreprenoriale pentru a stimula inovarea și dezvoltarea durabilă;

Rezultate:

  1. 5 cursuri universitare modernizate;
  2. Un șir de evenimente si inclusiv sesiuni de formare organizate;
  3. Centru „STEAM Inovation” creat;

Centru „STEAM Inovation” ASEM;

Bugetul total al proiectului – 719 689.05 EUR

UPGRADE – “Enhancing Graduates’ Employability Tracking in Moldova”

Erasmus+ Programme 2021-2027
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici
Consolidarea capacităților în învățământul superior
Numar de referință: 101129166
Titlu: “Consolidarea monitorizării gradului de angajabilitate a absolvenților în Moldova”
Perioada proiectului: 01/11/2023 – 31/10/2026

Participanți implicați din partea departamentului: Negru I., Stoian E..

Context:

Unul dintre indicatorii importanți care caracterizează calitatea programelor de studii din învățământul superior (ÎS) este cererea absolvenților de pe piața muncii, care poate fi urmărită prin analiza angajării acestora. Autoritățile Republicii Moldova au formulat monitorizarea capacității de angajabilitate a absolvenților ca prioritate urgentă pentru perioada următoare.

Proiectul UPGRADE este o abordare de jos în sus, care se începe de la absolvenți și universitatea acesteia, pentru modernizarea și dezvoltarea sectorului învățământului superior în cadrul societății, consolidarea relațiilor dintre universități, factorii de decizie și întreprinderi și îmbunătățirea, la rândul lor, a calității învățământ superior.

Obiectivul principal al proiectului UPGRADE este de a consolida monitorizarea capacității de angajabilitate a absolvenților de instituții de învățămînt superior din Moldova. Proiectul UPGRADE are în vedere elaborarea primului studiu pilot de angajare a absolvenților și realizarea primului raport privind capacitatea de angajare a absolvenților.

Experiența partenerilor UE va fi transferată și practica altor țări UE va fi cercetată în vederea elaborării unui studiu pilot de angajabilitate care va fi în conformitate cu standardele UE. Rezultatele raportului vor fi încărcate pe un portal național online pentru monitorizarea capacității de angajabilitate a absolvenților. Proiectul UPGRADE va consolida capacitățile instituțiilor de învățământ superior de a-și urmări absolvenții.

Obiectivele specifice sunt:

OB1: De a promova monitorizarea gradului de angajabilitate a absolvenților  IÎS si construirea consensului național  în Moldova între principalele părți interesate implicate;

OB2: De a imbunătăți și  avansa cadrul legislativ și normativ privind angajabilitatea absolvenților IÎS la nivel național si instituțional în Moldova;

OB3: De a consolida capacitatea umană a Ministerului Educației si Cercetarii al Republicii Moldova si a IÎS din Moldova de a monitoriza angajabilitatea absolvenților;

OB4: De a consolida capacitatea personalului IÎS din Republica Moldova de a elabora si realiza studiul  de angajabilitate ale absolventilor, de a furniza servicii eficiente de orientare in cariera si de a promova inserția profesională a studenților  și absolvenților pe piața muncii;

Rezultatele preconizate:

  1. Profil de țară privind angajabilitatea absolvenților;
  2. Sondaj pilot de urmărire a angajabilității absolvenților;
  3. Regulamentul național de monitorizare a gradului de angajabilitate a absolvenților de studii superioare;
  4. Ghid metodologic pentru crearea și funcționarea centrelor universitare de orientare și ghidare în carieră
  5. Portalul național de monitorizare a absolvenților;
  6. Reglementări universitare privind ghidare în carieră;
  7. Raportul de angajabilitate a absolvenților de învățământ superior;

Bugetul total al proiectului – 962 909.00 EUR

În cadrul proiectului ERASMUS+ „Integrarea Învățământului Dual Superior în Moldova și Ucraina – COOPERA” (Număr de referință: 617490-EPP-1-2020-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP), la 23 noiembrie 2023, la sediul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), a avut loc a treia atelier de lucru cu experți dedicat învățământului dual superior.

Evenimentul a început cu un discurs de bun venit din partea Secretarului General al Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova și doamnei Olesea SIRBU, Vice-rector pentru Relații Internaționale și Proiecte Europene la ASEM și coordonatoarea grantului COOPERA, care au evidențiat importanța învățământului dual superior.

Participanți implicați din partea departamentului: Covas L. (manager proiect), Solcan A., Stihi L., Șavga Gh., Dorogaia I., Țurcanu Gh., Portarescu S. etc.

Evenimentul s-a desfășurat în format fizic și a inclus un număr de prezentări și discuții, concentrate pe următoarele teme:

​1. Reglementările privind învățământul dual superior în Republica Moldova, susținută de doamna Ala LUCA, consultant principal, Direcția Politicii în domeniul învățământului superior, Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, care a prezentat Strategia de Dezvoltare „Educație 2030” și Conceptul de Învățământ Dual în domeniul Științelor Educaționale.
2. Implicarea companiilor în promovarea învățământului dual și atragerea candidaților, susținută de doamna Ludmila STIHI, expertă în Educație și Formare Profesională, GIZ Moldova. Au fost menționate factorii care motivează companiile să participe în sistemul de învățământ dual, colaborarea dintre agenții economici și instituțiile de învățământ superior, modul în care companiile sunt implicate în atragerea candidaților, etc.
3. Descrierea modelului de învățământ dual la Universitatea din Lleida (UdL), prezentată de domnul Ferran BADIA, Vice-Rector, UdL, și Magda VALLS, Decan al UdL.
4. Principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual în cadrul ASEM, în parteneriat cu Moldova Agroindbank (MAIB), susținute de doamna Diana POPA, specialist în resurse umane, MAIB, și Ionela DAŞCHEVICI, studentă la ASEM, care au formulat sugestii constructive pentru eficientizarea procesului de învățare.
5. Principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual la ULIM, prezentate de doamna Natalia SPINU, director al Institutului European de Studii Politice din Moldova, și Luminița MIRO, studentă la ULIM.
6. Principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual la UTM din perspectiva personalului didactic, prezentate de doamna Viorica SUDACEVSCHI, Șef al Departamentului de Știința Calculatoarelor și Ingineria Sistemelor, UTM.

A doua parte a atelierului a inclus prezentări referitoare la principalele realizări și obstacole în pilotarea programelor de învățământ dual în cadrul universităților din Ucraina:

1. Universitatea de Stat „Universitatea Națională Ujgorod”, Ucraina, prezentată de Tetyana BUTURLAKINA, coordonatoare instituțională COOPERA la UzhNU, Ucraina;
2. Universitatea KROK, Ucraina, prezentată de Andrii LOTARIEV, coordonator instituțional COOPERA la KROK, Ucraina;
3. Universitatea Națională „V. N. Karazin” din Harkov, Ucraina, prezentată de Yuliia KVITKA, coordonatoare instituțională COOPERA la KKNU, Ucraina;
4. Universitatea Națională de Economie din Odesa, Ucraina, prezentată de Oleksandr LITVINOV, Vice-rector pentru Cercetare, ONEU, Ucraina.

În același timp, în cadrul evenimentului s-a realizat o sinergie cu proiectul Erasmus+ CBHE „UPGRADE – Îmbunătățirea Urmaririi Angajabilității Absolvenților în Moldova” (Număr de referință: 101129166), care a început la 1 noiembrie 2023, iar participanții au avut ocazia să afle despre obiectivele și activitățile planificate în cadrul proiectului.

Atelierul s-a încheiat cu sesiunea de întrebări și răspunsuri, formularea concluziilor și planificarea următoarelor acțiuni în cadrul proiectului ERASMUS+, COOPERA.

Pentru a afla mai multe, vă rugăm să consultați PROGRAMUL evenimentului.

Denumirea proiectuluiTowards European university lifelong learning model in Moldova (COMPASS)
Numarul proiectului: 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare:  Academia de Studii Economice din Moldova
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Site oficialhttp://compass-project.md/
Pagină webhttps://bri.ase.md/towards-european-university-lifelong-learning-model-in-moldova-compass/
Durată: 2018 – 2021

Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A., Portarescu S., Braguța A., Șavga Gh., Solcan A., Stihi L., Dorogaia I., Covaș L.

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Promovarea si consolidarea culturii LLL (Life Long Learning) în Moldova și consolidarea consensului național al actorilor cheie cu privire la problemele de dezvoltare până în Noiembrie 2021;
  • Dezvoltarea și promovarea unui cadru legislativ național și stimularea schimbărilor de reglementare în domeniul LLL în Moldova până în Noiembrie 2020;
  • Creșterea funcției de integrare a universității în Moldova prin dezvoltarea strategiilor integrate universitare de LLL până în Noiembrie 2020;
  • Sporirea capacităților instituționale ale universității în Moldova pentru implementarea eficientă a reformei LLL până în Noiembrie 2021.

Denumirea proiectuluiMoldova Higher Education Leadership and Management (MHELM)
Numarul proiectului: 609656-EPP-1-2019-1-MDEPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare: Universitatea Tehnică a Moldovei
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Ala COTELNIC
Site oficialhttp://www.mhelm.utm.md/
Pagină webhttps://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm/
Durată: 2019 – 2022

Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Solcan A., Dorogaia I., Portarescu S., Braguța A., Galanton N.

Obiectiv major:

Consolidarea guvernanței, a planificării strategice și a  managementului în universitățile din Moldova, pentru a sprijini reforma sectorului prin creșterea capacității de conducere și a capacității de gestionare.

Obiective specifice
  • Identificarea unde se pot aplica cele mai bune practici din universitățile partenere ale UE în ceea ce privește proiectarea și livrarea programelor de dezvoltare profesională pentru a crește capacitatea de conducere și de gestionare a universităților moldovenești;
  • Elaborarea unui program de instruire destinat dezvoltării managementului învățământului superior, axat pe guvernare, planificare strategică și management, adecvat pentru livrarea în universitățile din Republica Moldova.
  • Instruirea personalului universităților din Moldova în vederea livrării programului destinat dezvoltării managementului și leadershipului;
  • Crearea unei infrastructuri care să sprijine și să susțină programul de dezvoltare a leadershipului și managementului;
  • Pilotarea și implementarea ulterioară a noului program de dezvoltare a leadershipului și managementului în universitățile din Moldova;
  • Diseminarea informației despre noul program și constatările pentru învățământul superior din Republica Moldova.

Denumirea proiectuluiReinforce entrepreneurial and digital skills of students and teachers to enhance the modernization of higher education in Moldova (RESTART)
Numarul proiectului: 585353-EPP-1-2017-1-RO-EPPKA2-CBHE-JP
Instituție de coordonare:  Universitatea Politehnica din București,
Coordonator Instituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Site oficialhttp://www.restart-eu.upb.ro/
Pagină webhttps://bri.ase.md/reinforce-entrepreneurial-and-digital-skills-of-students-and-teachers-to-enhance-the-modernization-of-higher-education-in-moldova-restart/
Durată: 2017 – 2021

Participanți implicați din partea departamentului: Covas L.(manager proiect), Solcan A., Țurcanu Gh., Portarescu S., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Șavga G., Serduni S., Negru I.

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Evaluarea nevoilor în educația antreprenorială și digitală ale studenților, profesorilor și întreprinderilor locale de afaceri, cercetare și societate civilă.
  • Modernizarea educației antreprenoriale în cinci universități din Moldova, în conformitate cu cele mai bune practici ale Uniunii Europene, prin captarea așteptărilor pieței locale și valorificarea metodei TIC, a activităților de predare și învățare combinate.
  • Extinderea potențialului educației inovatoare și actualizate, bazate pe instituționalizarea curriculum-ului antreprenorial din universitățile partenere din nordul, centrul și sudul țării.
  • Folosirea schimburilor transnaționale de cunoștințe și promovarea co-creării de cunoștințe antreprenoriale pentru a stimula inovația și stimularea pieței afacerilor locale din partea nordică, centrală și sudică a țării.

Denumirea proiectuluiIntroducing Problem Based Learning in Moldova: Toward Enhancing Students’ Competitiveness and Employability (PBLMD)
Numarul proiectului: 561884-EPP-1-2015-1-DKEPPKA2-CBHE-JP

Instituție de coordonare: Universitatea Aalborg
Coordonator Intituțional ASEM:  Dr. Ala COTELNIC
Pagina webwww.pblmd.aau.dk

Durata: 2015 – 2019 

Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Covas L., Solcan A., Țurcanu Gh., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Țîmbaliuc N.

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Elaborarea, testarea și implementarea curriculumului pentru 6 programe de studii (ASEM – programul de studii Business și Administrare) în baza metodologiilor de predare noi, inclusiv a metodologiei învățării bazate pe probleme (PBL), învățării bazate pe întrebări (EBL) și simulări la 6 universități din Moldova;
  • Instruirea personalului academic și managementului universitar în domeniul metodologiilor PBL și EBL, abordării rezultatelor învățării și a practicilor bazate pe TIC;
  • Asigurarea implicării părților interesate din sector, industrie și piața forței de muncă
  • Exploatarea capacităților noilor metodologii cu privire la atragerea și menținerea studenților defavorizați din familii fără studii academice;
  • Diseminarea rezultatelor proiectului și utilizarea noilor abordări pedagogice în procesul de modernizare a programelor de studii ulterioare;
  • Asigurarea durabilității metodologiei PBL pentru dezvoltarea strategică a universităților și actualizarea continuă a competențelor personalului;

Denumirea proiectuluiEnhancing University Autonomy in Moldova (EUniAM)
Numarul proiectului: 530740-TEMPUS-1-2012-1-DK-TEMPUS-SMGR

Instituție de coordonare: Universitatea Aalborg
Coordonator Intituțional ASEM:  Dr. Ala COTELNIC
Pagina webhttp://www.euniam.aau.dk/euniam/

Durata: 2012 – 2015 

Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Covas L., Solcan A., Țurcanu Gh., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Țîmbaliuc N.

Obiectivele specifice ale proiectului
  • Lansarea propunerilor legislative privind autonomia academică, organizatorică, financiară şi de personal prin: i) elaborarea metodologiei de colectare, analiză şi interpretare a datelor colectate, ii) propunerea cadrului autonomiei universitare pentru Moldova; iii) efectuarea audierilor publice privind cadrul propus;
  • Instruirea personalului administrativ din universitățile partenere în domeniul autonomiei universitare;
  • Optimizarea/ reorganizarea internă a universităţilor partenere;
  • Actualizarea documentului Charta universitară a instituțiilor de învăţământ superior, incluzând componenta de autonomie universitară;
  • Participarea la elaborarea Codului Educaţiei (componentele ce ţin de autonomia universitară);
  • Instituirea Consiliului Ştiinţific drept un nou organ de guvernare în universităţi

Denumirea proiectuluiInter-university Start-up centers for students’ innovations development & promotion  (SUCSID)
Numarul proiectului: 530349-TEMPUS-1-2012-1-FR-TEMPUS-JPHES

Instituție de coordonare: Universitatea Montpellier 2, Franța
Coordonator Intituțional ASEM: Dr. Olesea SIRBU
Pagina webhttp://sucsid.competence.in.ua/

Durata: 2012 – 2015 

Participanți implicați din partea departamentului: Cotelnic A. (coordinator institutional), Covas L., Solcan A., Țurcanu Gh., Stihi L., Dorogaia I., Șendrea M., Țîmbaliuc N.

Obiectivele specifice ale proiectului

  • Crearea Centrului Regional Start-up la ASEM şi a Centrului de iniţiativă pentru tineret la Universitatea de Stat din Comrat;
  • Elaborarea a 5 cursuri online în 3 limbi, adaptate la necesitățile locale şi plasarea lor pe platforma MOODLE;
  • Instituirea unei reţele interactive informațional analitică internaţională pentru proiecte inovaţionale;
  • Crearea portalului web de comunicare pentru Centrele de Start-up şi e-platformă pentru învăţământul la distanţă;
  • Organizarea testelor Start-up pentru evaluarea ideilor inovaţionale de business în cadrul universităţilor